Ład

3. Ład

Ład to inaczej zadowolenie mieszkańców danej prowincji (u Zielonoskórych nazywane Posłuszeństwem). Zaniedbanie go spowoduje bezład państwa i zwiększenie czasowego wkładu w opanowanie prowincji.

Ład spada przez:

– wydarzenia czasowe (powódź, zaraza, podbój regionu etc.),
– akcje obcych agentów,
– niestabilność prowincji,
– plądrowanie prowincji,
– oblężenie,
– zniszczone budynki,
– spaczenie terenu (oczywiście u nacji które nie rozsiewają tego rodzaju spaczenia).

Walczyć można z tym na różne sposoby:
– rozmieszczać w prowincji agenta o odpowiedniej umiejętności i cechach
– stawiać budynki poprawiające ład
– wydawać odpowiednie edykty – w tym celu trzeba jednak kontrolować całą prowincję w sposób bezpośredni.
– w ostateczności trzymać armię w obrębie miast prowincji

W przypadku dojścia do poziomu -100 Ładu pojawia się armia buntowników, która może rabować albo rekrutować co turę w swoje szeregi niezadowolonych, co poprawia nastroje w prowincji o 20/turę. Ta liczba 20 jest stałą, niezależną od innych czynników. Cokolwiek by się nie działo, zawsze będzie to 20.

Buntownicy

Taka armia może przybrać jedną z dwóch postaci, które różnią się od siebie zachowaniem:
1) Armia frakcji z okolicy, która przestała istnieć – jej celem jest zdobycie jakiegoś regionu i stworzenia państwowości.
2) Armia buntowników – będzie częściej grabić niż próbować zdobyć jakiś region.
3) Buntownicy Chaosu/Wampirów – dążą do zniszczenia osady. Chodzi o sytuacje gdy na ternach panuje wysokie spaczenie i zamiast zwykłych buntowników powstają truposze lub wyznawcy mrocznych bogów.