5. Umowy handlowe
Nie dotyczy Zielonoskórych, Wojowników Chaosu i Bestioludzi. To sposób na dodatkowe, czasami nawet znaczne dochody – tym większe im dłużej trwa traktat. Na szansę podpisywania umów handlowych wpływają nie tylko aktualnie panujące relacje, także surowce jakie mają na zbyt i jakich potrzebują. Zawarcie umowy handlowej jest jednym z dwóch pierwszych kroków zbliżenia z inną nacją obok paktu o nieagresji, ponieważ najłatwiej ją zawrzeć i polepsza stosunki między państwami.
Na szanse zawarcia umowy wpływa:
– nasza reputacja,
– historia relacji z potencjalnym partnerem handlowym,
– nasze wojny i ich wojny skonfrontowane z…
– naszymi sojuszami i ich sojuszami,
– czyli cała przeszłość dyplomatyczna bezpośrednia i pośrednia z partnerem.
Żeby móc zawierać umowy handlowe z jakimś państwem trzeba mieć:
– bezpośrednie połączenie lądowe z partnerem (chociaż skrawek wspólnej granicy),
– w przypadku braku w/w połączenia należy mieć dostęp do portu który ma połączenie handlowe z Twoją stolicą.
Zawarcie umowy handlowej jest jednym z dwóch pierwszych kroków zbliżenia z inną nacją obok paktu o nieagresji, ponieważ najłatwiej ją zawrzeć i polepsza stosunki między państwami.
Partnerów handlowych warto szukać na początku gry gdy nasze relacje nie są jakoś specjalnie zepsute z innymi, co zwiększa szanse powodzenia.
Do prowadzenia handlu potrzebna jest bezpośrednia droga łącząca stolice obu państw. W przypadku lądowej, stolice nie może odcinać jakieś inne państwo. W przypadku dróg morskich, porty muszą mieć bezpośrednie połączenie ze stolicami bo w innym wypadku handel zostanie przerwany. Oblężenie stolicy całkowicie blokuje handel na czas trwania oblężenia.