Każdy ród ma określone wpływy i oparcie wśród senatu/gerontów/rady. Co wpływa na siłę polityczną rodów?
– Podboje. Im więcej tym większe poparcie.
– Tytuły i awanse, na które trzeba wydać nie mało grosza.
– Gravitas dowódców i mężów stanu.
– Ambicje dowódców i mężów stanu.
Luźne tłumaczenie autorstwa Sanvone‚a poradnika Slaista odnośnie polityki wewnętrznej:
– Zarządzając odpowiednio polityką nie unikniemy wojny domowej ale zyskamy możliwość zadecydowania o jej czasie i miejscu wybuchnięcia,
– Grając monarchią jeżeli twoje poparcie jest niskie (poniżej 60%) wojna wybucha w stolicy, jeżeli jest z kolei wysokie to wybucha gdzieś na obrzeżach twojego imperium,
– Zarządzanie polityką posiada jeszcze jedną zaletę – dzięki rotacji generałów uzyskujemy więcej wysoko poziomowych generałów,
– Kolejna zaleta rotacji to fakt, że nasi najcenniejsi generałowie nie są wystawieni na efekt działania wrogich agentów,
– Monarchia: powinniśmy utrzymywać jak najwyższe wpływy kiedy tylko to możliwe, zejście poniżej 60% jest niebezpieczne. Najbezpieczniej jest utrzymywać się w przedziale tych 70-80%,
– Republika: nie chcemy mieć ani zbyt wysokiego ani zbyt niskiego wpływu, wpływy są bardziej uzależnione od zmian w Gravitas, możliwe duże skoki przez 1 turę w wpływach,
– Gravitas jest najważniejszym czynnikiem napędowym polityki, uzyskuje się ją za wygrane bitwy, dobre cechy i żony, przebywanie w stolicy jako mąż stanu, promocje.
– Gravitas tracimy poprzez akcje polityczne, najmowanie generałów z własnego stronnictwa (lecz poprzez najęcie generała z wysoką ambicją i Gravitas można wyjść na plus – losowość), złe cechy i żony, złe losowe wydarzenia i mocno przegrane bitwy,
– Promocje są obusiecznym ostrzem w przypadku monarchii kosztują nas jednorazową utratę poparcia ale powolnie przyśpieszają jej zdobywanie,
– Promocje w republice z kolei zawsze zwiększają poparcie dla naszej strony, (ale biorąc pod uwagę, że cele republiki są inne to i tak bym nimi nie szafował – dop. Sanvone),
– Generałowie dołączający do bitwy jako wsparcie również zyskują tyle samo Gravitas co główny generał,
– Wygląda na to, że zmiany w wpływach zależą głównie od bilansu gravitas w każdej turze,
– Generałowie przebywający w stolicy zwiększają nasze wpływy bardziej niż ci, którzy prowadzą armie,
– Bardzo ambitni generałowie zwiększają nasze wpływy bardziej i szybciej niż ci mniej ambitni,
– Każda promocja kosztuje nieco wpływu ale też poprzez zmianę w gravitas postaci dodaje trochę wpływu,
– W przypadku monarchii doradza się promowanie tylko generałów z ambicją=3, ponieważ postacie z mniejszą ambicją nie spłacają się w wpływach podczas promocji,
– W przypadku republiki promowanie generałów z niższą ambicja może także prowadzić do wzrostu poparcia dla naszej strony,
– Promocja 4-tego poziomu oprócz Gravitas dodaje +2% do naszego wpływu co turę (mając 50% wpływu, po zakończeniu tury będziemy mieli 51% itd),
– Wygląda na to, że łatwiej zdobywać wpływy gdy jest tylko paru generałów na scenie politycznej,
– Jak autor poradnika zarządza swoją polityką:
* Generałowie z wrogich stronnictw wysyła do rekrutowania jednostek, maszerowania, stacjonowania w miastach, a swoich generałów do toczenia bitew i prowadzenia polityki w stolicy,
* Walczy przy pomocy swoich najambitniejszych generałów,
* Wysyła generałów bezpośrednio do armii, które mają podjąć bitwę i zaraz po jej zakończeniu odsyła ich do stolicy aby mogli popracować jako politycy, wyjątek – generałowie zostają jeżeli przewiduje się kolejną bitwę w turze komputera/następnej turze,
* Stara się trzymać jak najwięcej swoich generałów w stolicy by byli dostępni do zyskiwania glorii i chwały gdy tylko nadarzy się okazja,
* Upewnia się, że jego generał posiada wyższą ambicję niż jego poprzednik z opozycji by mieć pewność zyskania, a nie utracenia wpływu (przeciwnik odesłany zdobędzie trochę wpływu jako polityk),
* Jego podejście stosuje się do monarchii, nie zawsze możliwym było dla niego stosowanie wszystkiego tego o czym napisał ale jak miał taką możliwość to preferował swoje rozwiązania,
* W przypadku republik doradza ciągłe balansowanie i dawanie możliwości rozwoju generałom opozycji tak by nie doprowadzić do wybuchu wojny domowej z powodu za wysokiego poparcia dla nas, zbyt szybko,
– Generałów wymienia się poprzez przycisk wymiany/replace w zakładce generała w armii,
– System nazywania armii może nam pomóc w zapisywaniu informacji o generałach, którzy docelowo je prowadzą: ambicja/stronnictwo,
– Niektórzy członkowie świty (Wredna Teściowa, Korepetytor itd) są bardzo ważni bo wpływają na zmiany w gravitas. Jako, że możemy decydować o tym kto ma kogo w świcie (nawet z opozycji) to powinniśmy zabierać dobrą świtę opozycji i dawać jej tą utrudniającą życie. Stosować ich powinniśmy jednak szczególnie na młodych i bardzo ambitnych generałach by mogli oni więcej na tym skorzystać.
– Lepiej unikać stosowania akcji politycznych z wyjątkiem adopcji generałów o ambicji 3, wyjątkiem od tej sytuacji jest moment gdy chcemy oddać trochę wpływów,
Oraz parę słów komentarza Sanvone co do poradnika:
Chciałem też się pochwalić bo ostatniej nocy wbiłem generała na 10 poziom doświadczenia i awansowałem go na „Kuningaza” czyli ostatni urząd dostępny.
I parę moich uwag z ostatnich godzin spędzonych z grą:
– Poradnik Slaista działa (choć mój screen o tym obecnie nie świadczy bo nie zorientowałem się, że Suebi mają monarchię ^^” przez co za dużo postaci awansowałem i w efekcie na screenie mam niski wpływ) i pozwala na luźno posiadać rozwiniętych generałów (dla mnie jest to ten 7 poziom doświadczenia). Stwarza też jednak dodatkową trudność bo w efekcie dobrego zarządzania polityką zużywamy dużo pieniążków,
– Zabijanie generałów z opozycji to strzał w stopę – nie dosyć, że pozbawiamy się przez takie akcje kasy i wpływów to jeszcze postaci do prowadzenia wojsk. W obecnej kampanii rozwijam pewnych generałów opozycji (o niskiej ambicji najczęściej) w kierunku drzewka autorytetu dla bonusów do doświadczenia piechoty i tańszego rekrutowania. W ten sposób nawet jeżeli mają dość dużo gravitas to i tak cały czas siedzą w prowincji militarnej i szkolą wojska mając przy tym minimalny wpływ na sytuację polityczną.
Nim nasz generał zacznie działać, musi wrócić do stolicy co zajmuje turę. W tym czasie nie wpływa na nic.
Tytuły jakie możemy nadać swoim generałom (tym z rodu) zależą od ich poziomu, im wyższy poziom tym znaczniejsze tytuły możemy nadać. Nadawanie tytułów ma różny koszt, dlatego warto się zapoznać nim podejmiemy decyzje o awansowaniu tej a nie innej osoby.
Patch 15 wiele zmienił w polityce wewnętrznej. Przede wszystkim doszło poniższe okno, dzięki któremu wiele rzeczy stało się znacznie bardziej przejrzyste: