W Rome 2, tak jak w pierwszej odsłonie, na mapie porozsiewane są różne cuda. Jak dobrze pamiętamy, cuda te umiały poważnie podkręcić możliwości państwa, szczególnie gospodarcze, chociaż nikt nie gardził dodatkowym modyfikatorami do lojalności itp. W drugiej części cudów jest więcej, bo aż dziewiętnaście, i nie są one usiane jedynie w obrębie wschodniego basenu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu. Chociaż nie da się ukryć że i tak znakomita większość z nich jest właśnie wokół niego. Znajdziemy je niemal na całej mapie. Nie są tak dobrze widoczne jak w jedynce, ale wystarczy się przyjrzeć albo zajrzeć do informacji o regionie. Kolejna zmiana to siła dwójkowych cudów, które są wyraźnie słabsze w porównaniu do tych z pierwszej części, zdolności niektórych z nich powtarzają się. Nec Hercules contra plures rzecze przysłowie, w większej liczbie te malutkie cuda mają spory wpływ na funkcjonowanie państwa: dochody, ład, szerzenie kultury, korupcje itd.
Lista cudów:
Argaeus
Prowincja Galatia et Cappadocia, region Mazaca
+20% zasięgu widzenia dla wszystkich armii
+5% do zasięgu wszystkich armii
Babilon
Prowincja Mesopotamia, region Seleucia
+3% do tempa badań nad technologiami cywilnymi
+2 do wzrostu do wszystkich osad
Behistun
Prowincja Media Magna, region Ekbatana
+3% do tempa badań nad technologiami militarnymi
-20% ogólnofrakcyjny bonus do oporu wobec okupanta
Cytadela w Bam
Prowincja Carmania, region Bam
-10% do strat ponoszonych podczas oblężeń dla wszystkich armii
+2 do długości obrony miasta będącego pod oblężeniem (ogólnofrakcyjne)
Damavand
Prowincja Parthia, region Zadrakarta
+2 do porządku publicznego w całym państwie
+5 do zasięgu ataków dystansowych dla wszystkich jednostek strzelających
Dolmeny w Karnag
Prowincja Celtica, region Namnetum
+3% do tempa badań nad technologiami militarnymi
+2 do wzrostu do wszystkich osad
Etna
Prowincja Magna Graecia, region Syracusae
+3% do pancerza wszystkich jednostek (floty i armie)
+2% do zamożności z rolnictwa i hodowli (ogólnofrakcyjne)
Kolos Rodyjski
Prowincja Asia, region Rhodos
+2% z taryf handlowych (ogólnofrakcyjne)
+1 miejsce podczas rekrutacji flot (ogólnofrakcyjne)
Latarnia w Faros
Prowincja Aegyptus, region Alexandria
+20% zasięgu widzenia dla wszystkich flot
+5% do zamożności wynikającej z handlu morskiego (ogólnofrakcyjne)
Mauzoleum Mauzollosa
Prowincja Asia, region Ephesus
-3% do kosztów wznoszenia budynków (ogólnofrakcyjne)
+2% ogólnofrakcyjny bonus do podatków
Nekropolia w Gizie
Prowincja Aegyptus, region Nemphis
-3% do kosztów wznoszenia budynków (ogólnofrakcyjne)
+2% do zamożności z budynków kulturalnych (ogólnofrakcyjne)
Nekropolia w Rostam
Prowincja Persis, region Persepolis
+3% do morale dla wszystkich jednostek we wszystkich armiach
-3% do rekrutacji jednostek lądowych we wszystkich armiach
Olimp
Prowincja Macedonia, region Larissa
-20% do kary za obecność obcych kultur (ogólnofrakcyjne)
Chleb i Igrzyska: +5% do zamożności z budynków kulturalnych (ogólnofrakcyjne)
Posąg Zeusa Olimpijskiego
Prowincja, region
+3% do zamożności budynków kulturalnych (ogólnofrakcyjne)
Chleb i Igrzyska: +6 do porządku publicznego (ogólnofrakcyjne)
Sanktuarium Wielkich Bogów
Prowincja Thracia, region Pulpudeva
+2 do wzrostu do wszystkich osad
+3 ogólnofrakcyjny bonus do szerzenia własnej kultury
Słupy Heraklesa
Prowincja Beatica, region Gadira oraz prowincja Mauretania, region Tingis
+5% do zasięgu wszystkich flot
-3% do kosztów rekrutacji we wszystkich flotach
Stonehenge
Prowincja Britannia, region Iska
+3% do tempa badań nad technologiami cywilnymi
-20% do kary za obecność obcych kultur (ogólnofrakcyjne)
Wezuwiusz
Prowincja Italia, region Neapolis
+3% do morale dla wszystkich flot i armii
+2% do zamożności z rolnictwa i hodowli (ogólnofrakcyjne)
Wyrocznia Amona-Re
Prowincja Libya, region Ammonium
+2 bonusu ogólnofrakcyjnego do ładu
-20% ogólnofrakcyjny bonus do oporu wobec okupanta
Mapa z cudami (podziękowania dla Asuryana) nie zawiera drugiej części Słupów Heraklesa w Tingis: