Rome: Total War to trzecia część serii. Tym razem przeniesiemy się do czasów starożytności. Naszym głównym zadaniem będzie zbudować potęgę Imperium Rzymskiego, prowadząc nieustanną i zakrojoną na szeroką skalę ekspansję terytorialną. Weźmiemy udział we wszystkich ważniejszych wojnach, w jakich uczestniczyła Republika. Zaczniemy od podboju okolicznych plemion italijskich. Następnie wypowiemy wojnę Kartaginie i zmierzymy się z jednym z najsłynniejszych wodzów tamtych czasów, Hanibalem. Nieco później, jako Juliusz Cezar podbijemy Galię i triumfalnie wkroczymy do Egiptu. W międzyczasie w Rzymie wybuchnie bunt Spartakusa – zobaczymy to na własne oczy, podobnie jak igrzyska gladiatorów w Koloseum. W podboju starożytnego świata nie będziemy jednak skazani tylko na Imperium Rzymskie – kontrolę będziemy mogli przejąć również nad kilkoma innymi ówczesnymi potęgami militarnymi. Do wyboru oprócz Rzymu mamy otrzymać Egipt, Grecję wraz z Macedonią, Kartaginę oraz nacje barbarzyńców.
Gra wykorzystuje całkowicie nowy engine, pozwalający na przedstawienie zmagań nawet 10 tys. szczegółowo wymodelowanych, posiadających trójwymiarowe modele żołnierzy. Potyczki będą się toczyć w realistycznie wyglądających krajobrazach, usytuowanych w różnych częściach Europy. Zobaczymy więc trawiaste łąki i przedalpejskie wzgórza Galii, surowe ziemie Kartaginy i Hiszpanii czy piaszczyste, palone słońcem pustynie Egiptu i Palestyny. Zupełnie inaczej ma wyglądać natomiast mapa strategiczna, tym razem wykonana w pełnym 3D. Będzie ona swoistą miniaturą terenu całej Europy z zaznaczonymi wzgórzami, dolinami, pasmami górskimi, rzekami itp. Teraz to my zdecydujemy, w której części danej prowincji przyjąć atak wroga lub z której strony przypuścić szturm na nieprzyjaciela. W strategicznych punktach, takich jak mosty czy przełęcze górskie zbudujemy systemy fortyfikacji i pozostawimy silny garnizon wojska, który utrudni przedostanie się wroga na teren naszego państwa.
Zasady trybu turowego pozostają takie same – nadal rozbudowujemy swoje państwo, stawiając budynki cywilne, militarne, wydobywcze itp. Nowością są tzw. Cuda, które możemy budować tylko w określonych prowincjach. Mogą one zapewniać lojalność ludności, fanatyzm religijny, produkcję, mogą także powodować, że jednostki, rekrutowane w bliskim sąsiedztwie monumentalnych budowli będą miały większe morale itd. Podobnie jak w poprzednich częściach, dochody możemy czerpać z uprawy roli, górnictwa i handlu. To trzecie źródło utrzymania z czasem zaczyna dostarczać więcej profitów niż dwa pierwsze razem wzięte.
Poprawie ma ulec również AI przeciwnika, zarówno w części turowej, jak i taktycznej. Teraz atak na wrogi kraj bez przygotowania, korzystając jedynie z pomocy kilku oddziałów najemników, szybko zakończy się klęską, gdyż przeciwnicy na swoich ziemiach walczą ze zwiększonym współczynnikiem morale. Szczegółowo znają też topografię terenu i mogą obsadzać ważne, strategiczne punkty. Oblężenia zamków mają zyskać na dynamice i atrakcyjności poprzez wprowadzenie możliwości walki na murach. Zobaczymy więc szturmy potężnych armii z drabinami na mury wrogich twierdz i zażarta walka o przejęcie kontroli nad umocnieniami.
Dodatkowo, zachowany ma zostać aspekt RPG, znany z Medievala, znany pod nazwą Vices & Virtues. System wad i zalet wśród generałów ma być równie bogaty. Możemy liczyć na pojawienie się znanych z lekcji historii postaci, takich jak Hanibal, Juliusz Cezar, Wercyngetoryks, Arminiusz, Marek Antoniusz, Oktawian August, Lukullus, Pompejusz i inni. Oprócz standardowej kampanii, weźmieny udział w kilkunastu historycznych, szczegółowo odtworzonych bitwach, m.in. pod Trebbią, Filippi, Kannami, Zamą, Farsalos, Akcjum czy w Lesie Teutoburskim.
Cechy gry:
-
wielkie bitwy z udziałem maksymalnie ponad 10 tys. wykonanych w 3D żołnierzy;
-
możliwość ustawiania znanych z historii starożytności szyków określonych formacji wojskowych, np. formowania falangi u greckich wojowników czy słynnego „żółwia” u rzymskich legionistów;
-
szczegółowa, historyczna kampania, obejmująca okres od 264 r. p.n.e. (wybuch pierwszej wojny punickiej) do 14 roku n.e., kiedy to Rzymianie po klęsce w Lesie Teutoburskim zdecydowali się oprzeć granice Cesarstwa na brzegach Renu i Dunaju;
-
kilka innych, mniejszych kampanii turowych, rozgrywających się na określonym obszarze mapy, m.in. podbój Galii przez Cezara czy bunt niewolników pod wodzą Spartakusa;
-
całkowicie nowy engine graficzny, wykorzystujący technologię Motion Capture, zaimplementowaną u każdego poruszającego się modelu 3D na polu walki;
-
nowa, wykonana w 3D mapa strategiczna w trybie turowym;
-
odtworzone realia historyczne; obecność najsłynniejszych wodzów i polityków, możliwość rozegrania kilkunstu największych bitew z okresu starożytności;
-
każda nacja posiada swoje własne drzewko technologiczne z charakterystycznymi jednostkami i budynkami;
-
możliwość gry przez Internet i w sieci lokalnej;
-
20 nacji ( w tym 12 grywalnych) i 200 unikalnych jednostek (po 20 na każdą)