Japonia, XVI wiek. Sengoku Jidai. Wiek wojny. Ziemie Japonii targane są walkami wewnętrznymi między lokalnymi przywódcami, rywalizującymi o tytuł Shoguna. Stań się jednym z nich i sięgnij po pełną władzę nad Krajem Kwitnącej Wiśni!
Shogun: Total War to swoiste połączenie strategii turowej i elementów RTS, które zaowocowało zupełnie nowym gatunkiem wśród gier strategicznych. Na mapie kampanii planujemy swoje poczynania, rozbudowujemy imperium, rekrutujemy wojska, dbając cały czas o naszą politykę, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Wewnętrzne sprawy naszej frakcji to przede wszystkim sukcesja, zarządzanie prowincjami i gaszenie w zarodku wszelkich spisków czy buntów. W polityce zagranicznej utrzymujemy stosunki dyplomatyczne z pozostałymi klanami, zawiązujemy sojusze, wypowiadamy wojny. Używając wojowników Ninja, Shinobi i innych, historycznie odwzorowanych jednostek tamtych czasów mamy za zadanie podbić pozostałe frakcje i ogłosić się Shogunem, jedynym prawowitym władcą całej Japonii.
Nie wystarczy jednak ekonomiczna i kulturowa dominacja nad pozostałymi graczami. Aby ich pokonać, należy przede wszystkim udowodnić swą wyższość na polu walki. W wielkich, zrealizowanych z epickim rozmachem bitwach mogą uczestniczyć tysiące wojowników. Górny limit w podstawowej wersji Shoguna wynosi 5000 żołnierzy. Używając różnych uczciwych, badź nie, taktyk musimy pokonać stojące przed nami wrogie wojska. Ważne jest morale naszej armii, które w dużej mierze warunkują cechy jej dowódcy – żaden wojownik nie pójdzie na śmierć za tchórzem lub oszustem. Sprawdzić swoje umiejętności możemy w rozmaitych sceneriach: od pokrytych mgłą lasów, poprzez rozległe łąki, aż po pokryte śniegiem stepy. Twórcy przygotowali również szereg historycznych bitew, dzięki którym na własne oczy możemy zobaczyć najważniejsze wydarzenia w historii ówczesnej Japonii.
Tyle z lakonicznego, nic nie mówiącego opisu, który nie oddaje żadnego aspektu ojca wszystkich Total Warów. Prawda, mamy XVI wiek, mamy Japonię, mamy erę walczących daymio, którzy tylko czekają by wrażyć swoje ostrza w ciała swoich przeciwników. Jak każda część z serii, gra ma dwa aspekty: strategiczny i taktyczny. Strategiczny przypomina grę planszową, z pionami, którymi są armie oraz agenci. Taktyczna to typowe pole walki, gdzie świetne wyposażenie i trening mogą ulec w walce z wojskami o wysokim morale. Celem gry jest zajęcie 2/3 powierzchni Japonii łącznie z ówczesną stolicą Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie rezyduje cesarz.