Barbarian Invasion

Tytuł: Rome: Total War - Barbarian Invasion
typ: dodatek
Oficjalna strona: TotalWar.com
Producent: Creative Assembly
Wydawca: SEGA
Dystrybutor: LEM
Typ gry: strategia turowa/strategia czasu rzeczywistego, single/multi
Nośnik: 1 CD
Wersja językowa: polska/angielska
Cena: 34.99 USD, polska - nieznana
Data premiery światowej: 30 września 2005
Data premiery polskiej: 12 października 2005
Minimalne wymagania sprzętowe: P-800 Mhz, 128 MB RAM, karta 32 MB
Zalecane wymagania sprzętowe: P-1.5 Ghz, 512 MB RAM DDR, karta 128 MB

Barbarian Invasion to oficjalny dodatek do najlepszej strategii 2004 roku, w wielu plebiscytach uznanej także za najlepszą grę ostatnich dwunastu miesięcy na PC. Tym razem gracz rzucony zostanie w zamęt okresu wędrówek ludów, które ostatecznie pogrążyły dokonujący się poprzez wewnętrzny rozstrój od kilku wieków upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego.

Okres gry obejmować ma lata 364-476 n.e. Trudno określić, dlaczego twórcy za początek rozgrywki obrali właśnie 364 rok; odpowiedniejszą datą mógłby być chociażby 235 rok (wyniesienie na tron barbarzyńcy Maksyminusa Traka i początek rządów "trzydziestu tyranów") lub 284 rok (stabilizacja i początek dominatu Dioklecjana). W 364 roku zaś, okresie tuż po pogańskiej reakcji za Juliana Apostaty, tron na Zachodzie przejmuje Walentynian I, na Wschodzie zaś - Walens. Walentynian w okresie swego panowania umacnia w toku walk z Alamanami granicę na Renie, kładzie także kres najazdom Piktów i Szkotów na północną Anglię.

W grze przyjdzie nam pokierować Wschodnim i Zachodnim Cesarstwem (mają to być dwie odmienne frakcje), a także Imperium Sassanidów (odrodzona Persja) oraz ludami barbarzyńskimi, mieszkającymi dotąd po prawej stronie Renu i Dunaju. Będą to: Hunowie, Goci, Wandalowie, Saksoni, Frankowie, Alemanowie i Sarmaci. Twórcy przygotowali krótkie opisy każdej frakcji (po bardziej obszerne informacje zapraszamy do odpowiedniego działu):

Wschodnie Cesarstwo Rzymskie - bogatsza część rzymskiego świata, zwracająca się bardziej ku kulturze greckiej i orientalnej. Dysponują wspaniałą ciężką kawalerią.
Zachodnie Cesarstwo Rzymskie - nie tak silne jak niegdyś, ale dalej potężne Cesarstwo Zachodnie ma nadal szansę na odzyskanie swojej pozycji i dawnej potęgi. Legiony uległy zmianom od czasów świetności, ale nadal budzą grozę na polach bitew.
Hunowie - mrożący krew w żylach, dzicy wojownicy praktycznie "żyjący" w siodle, zdolni do całodniowej jazdy i walki.
Goci - barbarzyńcy znad Bałtyku, wzbudzają lęk w sercach wrogów z powodu okrutnego zwyczaju poświęcania jeńców ku czci boga wojny - Tyza.
Wandalowie - po dziś dzień słowo "wandalizm" oznacza bezmyślną destrukcję. Wyparci ze swoich ojczystych ziem, Wandalowie przeszli przez całą Galię i Półwysep Iberyjski, by ostatecznie osiedlić się w okolicy Kartaginy.
Saksoni - w przeciwieństwie do innych plemion germańskich, Saksoni nie ruszyli na podbój południowych rubieży Cesarstwa, tylko skierowali się w kierunku Wysp Brytyjskich, które nie oprą się później ich inwazji.
Frankowie - germańskie plemię znane ze swojej szybkiej i niebezpecznej piechoty oraz miotaczy toporów. Zdołali podbić całą Galię i nadać tym terenom ich dzisiejszą nazwę - Francja.
Alemanowie - mimo iż Rzym powstrzymywał ich napór przez wiele lat, Alemanowie znów ruszyli do ataku. W 366 roku n.e. przekroczyli Ren i poważnie zagrozili ładowi w Imperium.
Sarmaci - wojowniczy miekszańcy stepów na północ od Morza Czarnego. Ich kawaleria nie ma sobie równych, dlatego można ich często spotkać jako najemników w armii Cesarstwa.
Imperium Sassanidów - Imperium Perskie zmieniało się przez wieki, ale pod rządami dynastii Sassanidów urosło w siłę i zagroziło wschodniej granicy Imperium. Z pewnością są potęgą, z którą liczyć się musi każdy przezorny cesarz.

Dostępnych będzie także siedem nacji niegrywalnych: Berberowie, Celtowie, Rzymska Brytania, Ostrogoci, Rebelie Imperium Wschodniego, Zachodniego oraz Słowianie. Ich odblokowanie powinno być równie proste, jak w przypadku niedostępnych nacji w Rome.

Informacje z oficjalnego FAQ:

Z FAQ dowiadujemy się, że atakować wrogie wojska pod osłoną nocy będzie mógł tylko członek rodziny, posiadający odpowiednią umiejętność (Trait) lub odpowiednio wysoki współczynnik Command. Ową umiejętność będzie można zdobyć, wygrywając nocną potyczkę, kiedy zaatakuje nas przeciwnik.

Więcej wiadomo także o systemie wędrówek ludów. Tzw. "hordę" będą mogły tworzyć wszystkie nacje oprócz Rzymian, Rzymskiej Brytanii, Sassanidów, Saksonów, Alamanów, Celtów i Berberów. Horda ma polegać na tym, że zostawiamy wszystkie swoje miasta wraz z całym dobytkiem, by wyruszyć w zbrojną wycieczkę po Europie. Decyzję o opuszczeniu osad będzie można podjąć w każdej chwili. Gracz traci wówczas wszystkie zasoby i zyskuje armię, której wielkość jest uzależniona od populacji osady, z której wyruszył. Wojska wówczas nic nie kosztują, po zajęciu nowej osady przenoszona jest tam automatycznie cała kultura naszej nacji. Do wędrówki będą się przyłączać napotkani po drodze ludzie, część uczestników opuści pochód przed dotarciem do celu (coś jak krucjaty w MTW).

Mapa kampanii będzie się różnić od tej z Rome o tyle, że inny będzie układ miast i granic między prowincjami. Poza tym rzymska część Europy będzie rzecz jasna bardzo rozbudowana, już na starcie będą kamienne trakty itd.

Twórcy nie planują wprowadzenia w Barbarian Invasion żadnych nowych wątków muzycznych. Nie ma też co liczyć na bitwy morskie - zdaniem twórców jest to zbyt obszerny element, by wprowadzać go w produkcji tpu add-on.

Gracz będzie mógł do woli rekrutować generałów (takich samych jak członkowie rodziny) w specjalnie przeznaczonych do tego strukturach. Cechy i statystyki dowódców będą zależały od tego, czy w mieście jest akademia oraz od wielu innych czynników.

W grze pojawi się przydatna dla miłośników modyfikacji opcja odpowiedniego polecenia w linii komend, dzięki któremu będzie można "przejść" z oryginalnej gry do danego moda bez robienia kopii zapasowych, podwójnych instalacji etc. Wystarczyć ma naciśnięcie tyldy i wpisanie: "mod- nazwa".

Najsmutniejsza chyba wiadomość - na mapie strategicznej będzie 30% mniej prowincji niż w Rome. Twórcy nijak nie tłumaczą tej decyzji. z Innych nieciekawych wieści - dodatek będzie oferował ledwie jedną nową bitwę historyczną.

W grze zobaczymy tzw. emerge factions, które będą pojawiać się dopiero w czasie trwania kampanii. Tak jest np. z Romano-brytami. Początkowo nacja ta nie bedzie istnieć. Wyspy Brytyjskie zostaną podzielone między Celtów oraz Rzymian. Romano-brytowie wejdą do gry dopiero wtedy, gdy Rzymianie stracą wszystkie swoje prowincje na wyspach. Widać więc, że odblokowanie romano-brytów nie będzie takie proste jak odblokowanie nacji w podstawowym Rome. Jednak CA zapowiada, iż po premierze dodatku udostępni w sieci specjalnie przygotowany save, w którym Romano-brytowie staną się nacją grywalną.

Wiadomo, że aby rozegrać nocną bitwę, dowódca będzie musial posiadać odpowiednia cechę. Pytanie dotyczylo tego, w jaki sposob będzie można tę cechę nabyć. Generał otrzyma ją automatyznie po osiagnięciu odpowiedniej rangi (nie wiadomo na razie jak wysokiej).

Będzie możliwe kontynuowanie gry po roku 476. Będzie to ustawione domyślnie, więc tym razem żadne modyfikowanie plików nie będzie konieczne.

Screeny z pokazu E3:

Niemiecki serwis Rome1.de zamieścił osiem screenów, pochodzących z pokazu Barbarian Invasion na tegorocznych targach E3.

Pierwszy zrzut przedstawia ekran wczytywania gry; widnieje na nim data 516 AD oraz logo nowej frakcji, prawdopodobnie Franków. Drugi prezentuje ekran wyboru jednostek przed potyczką w Custom Battle. Podświetlona jest barbarzyńska jednostka o nazwie Hounds of Culann. Mają być to groźni najemnicy o dużym współczynniku ataku i dwóch punktach życia. Spośród cech oddziału warto zwrócić uwagę na zapowiadaną wcześniej umiejętność pływania, która przyda się przy przeprawach rzecznych. Na trzecim screenie widzimy ekran wyboru nacji w kampanii. Widoczne są ikonki 10 frakcji, podświetleni są Frankowie. Pozostałe dziewięć nacji powinno się pokrywać z tymi, które przedstawiliśmy w newsie z 9 czerwca. Niestety, z trzeciego screena zdaje się również wynikać, iż mapa strategiczna nie przejdzie żadnych zmian w stosunku do tej z Rome, co najwyżej będą to zmiany czysto kosmetyczne. Czwarty screen to ujęcie z nocnej potyczki; jednostki piechoty Franków rozświetlają sobie drogę za pomocą trzymanych w ręku pochodni. Na piątym obrazku widać menu główne gry, którego sekcje nie uległy zmianie. Szósty zrzut przedstawia fragment mapy strategicznej na obszarze prowincji naddunajskich. Widać sporo wież obserwacyjnych po rzymskiej stronie granicy, to jednak zdecydowanie za mało, by odtworzyć specyficzny klimat granicznych limes, brak bowiem fortów i większej dokładności w odwzorowaniu terenu. Na siódnym i ósmym obrazku widzimy ujęcia ze stoiska SEGI.

Cechy gry " w pigułce":

  • nie będzie limitu frakcji - ułatwi to z pewnością życie modderom, którym doskwierał limit 20 dozwolonych nacji i nie pozwalał na dopisanie kolejnych w wersji podstawowej (gra ich po prostu "nie widziała");
  • przemieszczanie się populacji - gracz uzyska możliwość ewakuacji ludności z zagrożonych terenów;
  • 170 nowych jednostek róznego typu;
  • powrót znanego z Medievala współczynnika religijnego, który będzie obrazować odsetek ludzi wyznających religię pogańską, chrześcijańską itd.;
  • wędrówki ludów, właściwe dla nacji barbarzyńskich, będą miały mechanikę podobną, co krucjaty w Medievalu. Do pochodu będą się przyłączać mieszkańcy okolicznych terenów, skład takiej armii nie będzie stały;
  • lżejsze jednostki piechoty i konnicy będą mogły pokonywać przejścia rzeczne wpław;
  • "mur tarcz" jako specjalna umiejętność niektórych jednostek barbarzyńskiej piechoty;
  • w trybie kampanii gracz często będzie zmuszony do toczenia nocnych bitew;
  • nowy wygląd interfejsu i całej otoczki (portrety dowódców itp.) dla nacji barbarzyńskich;
  • nowa możliwość dyplomacji: branie od barbarzyńskich plemion zakładników, których pobyt w Rzymie ma zapewnić spokój na granicy ze strony danej nacji;
  • niebezpieczeństwo wojen domowych - próby przejmowania władzy przez uzurpatorów; konieczność zmagania się z wewnętrznymi wrogami ładu w Imperium;
  • barbarzyńskie hordy - kiedy tereny zamieszkane przez barbarzyńców zostaną najechane przez wrogów, ludność może przemieścić się na nowe ziemie jako kilka "armii" składających się z uciekających przed pożogą mieszkańców. W trakcie przemieszczania się gracz nie musi wydawać pieniędzy na utrzymanie armii, ale nie może też rekrutować zadnych jednostek innych niż najemnicy;
  • zachowanie starej mapy z podstawowej części gry z koniecznymi zmianami, obrazującymi rozwój rzymskiego Imperium;
  • nowe historyczne bitwy i cechy dowódców;
  • eliminacja sporej ilości bugów, jak np. brak blokowania przez komputer portów gracza, przerywanie przez komputer rozpoczętych oblężeń itd.