RODY I POLITYKA WEWNĘTRZNA

RODY I POLITYKA WEWNĘTRZNA


Każdy ród ma określone wpływy i oparcie wśród senatu/gerontów/rady. Co wpływa na siłę polityczną rodów?
- Podboje. Im więcej tym większe poparcie.
- Tytuły i awanse, na które trzeba wydać nie mało grosza.
- Gravitas dowódców i mężów stanu.
- Ambicje dowódców i mężów stanu.

Luźne tłumaczenie autorstwa Sanvone'a poradnika Slaista odnośnie polityki wewnętrznej, pełen tekst poradnika w języku angielskim znajdziecie tutaj:
 

- Zarządzając odpowiednio polityką nie unikniemy wojny domowej ale zyskamy możliwość zadecydowania o jej czasie i miejscu wybuchnięcia,
- Grając monarchią jeżeli twoje poparcie jest niskie (poniżej 60%) wojna wybucha w stolicy, jeżeli jest z kolei wysokie to wybucha gdzieś na obrzeżach twojego imperium,
- Zarządzanie polityką posiada jeszcze jedną zaletę - dzięki rotacji generałów uzyskujemy więcej wysoko poziomowych generałów,
- Kolejna zaleta rotacji to fakt, że nasi najcenniejsi generałowie nie są wystawieni na efekt działania wrogich agentów,
- Monarchia: powinniśmy utrzymywać jak najwyższe wpływy kiedy tylko to możliwe, zejście poniżej 60% jest niebezpieczne. Najbezpieczniej jest utrzymywać się w przedziale tych 70-80%,
- Republika: nie chcemy mieć ani zbyt wysokiego ani zbyt niskiego wpływu, wpływy są bardziej uzależnione od zmian w Gravitas, możliwe duże skoki przez 1 turę w wpływach,
- Gravitas jest najważniejszym czynnikiem napędowym polityki, uzyskuje się ją za wygrane bitwy, dobre cechy i żony, przebywanie w stolicy jako mąż stanu, promocje.
- Gravitas tracimy poprzez akcje polityczne, najmowanie generałów z własnego stronnictwa (lecz poprzez najęcie generała z wysoką ambicją i Gravitas można wyjść na plus - losowość), złe cechy i żony, złe losowe wydarzenia i mocno przegrane bitwy,
- Promocje są obusiecznym ostrzem w przypadku monarchii kosztują nas jednorazową utratę poparcia ale powolnie przyśpieszają jej zdobywanie,
- Promocje w republice z kolei zawsze zwiększają poparcie dla naszej strony, (ale biorąc pod uwagę, że cele republiki są inne to i tak bym nimi nie szafował - dop. Sanvone),
- Generałowie dołączający do bitwy jako wsparcie również zyskują tyle samo Gravitas co główny generał,
- Wygląda na to, że zmiany w wpływach zależą głównie od bilansu gravitas w każdej turze,
- Generałowie przebywający w stolicy zwiększają nasze wpływy bardziej niż ci, którzy prowadzą armie,
- Bardzo ambitni generałowie zwiększają nasze wpływy bardziej i szybciej niż ci mniej ambitni,
- Każda promocja kosztuje nieco wpływu ale też poprzez zmianę w gravitas postaci dodaje trochę wpływu,
- W przypadku monarchii doradza się promowanie tylko generałów z ambicją=3, ponieważ postacie z mniejszą ambicją nie spłacają się w wpływach podczas promocji,
- W przypadku republiki promowanie generałów z niższą ambicja może także prowadzić do wzrostu poparcia dla naszej strony,
- Promocja 4-tego poziomu oprócz Gravitas dodaje +2% do naszego wpływu co turę (mając 50% wpływu, po zakończeniu tury będziemy mieli 51% itd),
- Wygląda na to, że łatwiej zdobywać wpływy gdy jest tylko paru generałów na scenie politycznej,
- Jak autor poradnika zarządza swoją polityką:
* Generałowie z wrogich stronnictw wysyła do rekrutowania jednostek, maszerowania, stacjonowania w miastach, a swoich generałów do toczenia bitew i prowadzenia polityki w stolicy,
* Walczy przy pomocy swoich najambitniejszych generałów,
* Wysyła generałów bezpośrednio do armii, które mają podjąć bitwę i zaraz po jej zakończeniu odsyła ich do stolicy aby mogli popracować jako politycy, wyjątek - generałowie zostają jeżeli przewiduje się kolejną bitwę w turze komputera/następnej turze,
* Stara się trzymać jak najwięcej swoich generałów w stolicy by byli dostępni do zyskiwania glorii i chwały gdy tylko nadarzy się okazja,
* Upewnia się, że jego generał posiada wyższą ambicję niż jego poprzednik z opozycji by mieć pewność zyskania, a nie utracenia wpływu (przeciwnik odesłany zdobędzie trochę wpływu jako polityk),
* Jego podejście stosuje się do monarchii, nie zawsze możliwym było dla niego stosowanie wszystkiego tego o czym napisał ale jak miał taką możliwość to preferował swoje rozwiązania,
* W przypadku republik doradza ciągłe balansowanie i dawanie możliwości rozwoju generałom opozycji tak by nie doprowadzić do wybuchu wojny domowej z powodu za wysokiego poparcia dla nas, zbyt szybko,
- Generałów wymienia się poprzez przycisk wymiany/replace w zakładce generała w armii,
- System nazywania armii może nam pomóc w zapisywaniu informacji o generałach, którzy docelowo je prowadzą: ambicja/stronnictwo,
- Niektórzy członkowie świty (Wredna Teściowa, Korepetytor itd) są bardzo ważni bo wpływają na zmiany w gravitas. Jako, że możemy decydować o tym kto ma kogo w świcie (nawet z opozycji) to powinniśmy zabierać dobrą świtę opozycji i dawać jej tą utrudniającą życie. Stosować ich powinniśmy jednak szczególnie na młodych i bardzo ambitnych generałach by mogli oni więcej na tym skorzystać.
- Lepiej unikać stosowania akcji politycznych z wyjątkiem adopcji generałów o ambicji 3, wyjątkiem od tej sytuacji jest moment gdy chcemy oddać trochę wpływów,

Oraz parę słów komentarza Sanvone co do poradnika:

Chciałem też się pochwalić bo ostatniej nocy wbiłem generała na 10 poziom doświadczenia i awansowałem go na "Kuningaza" czyli ostatni urząd dostępny.

I parę moich uwag z ostatnich godzin spędzonych z grą:
- Poradnik Slaista działa (choć mój screen o tym obecnie nie świadczy bo nie zorientowałem się, że Suebi mają monarchię ^^" przez co za dużo postaci awansowałem i w efekcie na screenie mam niski wpływ) i pozwala na luźno posiadać rozwiniętych generałów (dla mnie jest to ten 7 poziom doświadczenia). Stwarza też jednak dodatkową trudność bo w efekcie dobrego zarządzania polityką zużywamy dużo pieniążków,
- Zabijanie generałów z opozycji to strzał w stopę - nie dosyć, że pozbawiamy się przez takie akcje kasy i wpływów to jeszcze postaci do prowadzenia wojsk. W obecnej kampanii rozwijam pewnych generałów opozycji (o niskiej ambicji najczęściej) w kierunku drzewka autorytetu dla bonusów do doświadczenia piechoty i tańszego rekrutowania. W ten sposób nawet jeżeli mają dość dużo gravitas to i tak cały czas siedzą w prowincji militarnej i szkolą wojska mając przy tym minimalny wpływ na sytuację polityczną.

 


Nim nasz generał zacznie działać, musi wrócić do stolicy co zajmuje turę. W tym czasie nie wpływa na nic.

Tytuły jakie możemy nadać swoim generałom (tym z rodu) zależą od ich poziomu, im wyższy poziom tym znaczniejsze tytuły możemy nadać. Nadawanie tytułów ma różny koszt, dlatego warto się zapoznać nim podejmiemy decyzje o awansowaniu tej a nie innej osoby.

Patch 15 wiele zmienił w polityce wewnętrznej. Przede wszystkim doszło poniższe okno, dzięki któremu wiele rzeczy stało się znacznie bardziej przejrzyste:

W zależności od siły naszego stronnictwa dostajemy plusy, bądź minusy wpływające na całe nasze państwo. Teraz już wiemy na co przekłada się wpływ naszego stronnictwa. Trzeba pamiętać, że wraz ze wzrostem naszej familii, rośnie niezadowolenie naszych przeciwników politycznych reprezentowane przez pasek na tym ekranie. Nie będzie odkryciem Ameryki jeśli napiszę, że im bardziej jest wypełniony tym większa szansa na wojnę domową.

Dalej najlepszą strategią jest utrzymywanie równowagi sił.

Zdobycie miasta to 3 punkty gravitas dla generała.
Zwycięstwo w bitwie przez użycie autorostrzygnięcia to 1 punkt.
Minimalne zwycięstwo to 1 punkt gravitas (ręczne rozegranie).

Na politykę wewnętrzną ma wpływ poziom paska imperium (od patcha 15). Im wyższy tym szybciej nasze stronnictwo rośnie w siłę (przyrost gravitas per turę), ale także wyższy koszt podejmowania akcji politycznych.

Ogromną rolę w dbaniu o balans mająteraz wydarzenia pojawiające się w grze, tym bardziej że są one częstsze. Od nieślubnych dzieci, przez porwania, po wyroki sądowe, decyzje gracza wpływają na układ sił, a odpowiednie przewidywanie jaki może być rezultat naszej akcji pozwoli na niemal "bezkosztowe" manewrowanie. W rezultacie możemy uzyskać następujące wyniki w poparciu:
-50
-25
0 albo nic
+25
+50
poparcia w radzie, senacie starszyźnie. Wartości te mogą się różnić w zależności od ustroju kierowanego przez gracza państwa.

 

Patch 17

Zmieniono kary i bonusy wynikające z poziomu na paskach, dlatego proszę nie sugerować się liczbami i danymi na zrzutach ekranu.