Empire

Jesteś tutaj:

Tytuł: Empire: Total War
Oficjalna strona: TotalWar.comBlog gry
Producent: Creative Assembly
Wydawca: Sega Europe
Dystrybutor: CD Projekt
Typ gry: strategia turowa/strategia czasu rzeczywistego, single/multi

Wersja językowa: angielska, polska lokalizacja kinowa
Cena: nieznana
Data premiery światowej: 03 marca 2009
Data premiery polskiej: 04 marca 2009
Zalecane wymagania sprzętowe: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 15 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Fani serii Total War nie byli skazani długo czekać na oficjalne ogłoszenie rozpoczęcia prac nad jej nową odsłoną. Gra okraszona nazwą Empire: Total Warprzenosi nas w dotknięty globalnymi konfliktami oraz rewolucyjnymi odkryciami rewolucji przemysłowej XVIII wiek. Rozgrywka prowadzi przez najważniejsze wydarzenia ówczesnej epoki, takie jak ogłoszenie niepodległości trzynastu amerykańskich kolonii, rewolucję przemysłową czy wojny napoleońskie początku XIX wieku, o który gra będzie zahaczać.

Celem przewodnim kampanii dla pojedynczego gracza jest utworzenie potężnej Republiki lub Imperium, których granice będą stale się poszerzać, zaś potencjał militarny i mocna, generująca dochody gospodarka wzbudzą lęk w oczach nieprzyjaciół.

Najważniejsze cechy Empire: Total War:

- Akcja gry toczyć się będzie na przestrzeni XVIII oraz początku XIX wieku;
- Pojawią się bitwy morskie. Gracz będzie mógł poprowadzić do bitwy 20 okrętów. Statki będą miały różne strefy zniszczeń;
- Szczegółowy model uszkodzeń statków – amunicja różnego rodzaju niszczy kadłuby, rwie żagle, zabija marynarzy na pokładzie;
- W grze znajdziemy łącznie 50 nacji, z czego 10 grywalnych

Dostępne tereny w grze:

- Ameryka Północna
- Ameryka Południowa
- Azja Środkowa
- Afryka Północna
- Europa

Grywalne frakcje (za: James Russel, wywiad w PC Gaming Magazine UK):

- Brytania
- Trzynaście Kolonii (Stany Zjednoczone Ameryki Północnej)
- Szwecja
- Zjednoczone Prowincje (Holandia)
- Rosja
- Prusy
- Wenecja
- Hiszpania
- Francja
- Imperium Osmańskie
Rzeczpospolita Obojga Narodów (Polish-Lithuanian Commonwealth)

Historyczne postacie:

- Piotr I Wielki
- Malborough
- Karol XII Szwedzki
- książę Wellington
- Napoleon Bonaparte

Sztuczna inteligencja

Empire: Total War cechuje się znacząco poprawionym systemem AI. Oponenci zarówno w pojedynkach na lądzie, morzu, jak i podczas poruszania się na mapie kampanii stosują przemyślaną strategię oraz taktykę działania. W poprzednich częściach brakowało możliwości nawiązywania rozmowy między jednostkami wojskowymi a dyplomatą. Tym razem aspekt ten ma ulec znaczącym zmianom. Gdy w porę dostrzeżemy, że okupant planuje zająć naszą placówkę, będziemy mogli zareagować na to dyplomatą i pokrzyżować jego niecne plany drogą pokojową.

Mapa kampanii

Nowa, w pełni ożywiona mapa kampanii z wszystkimi budynkami i widocznymi ulepszeniami, dokonywanymi poprzez klikanie na mapie strategicznej. Poprawiony zostanie systemy handlu, dyplomacji, misji specjalnych i szpiegostwa. Dyplomaci, szpiedzy i skrytobójcy nie będą już pokazywani na mapie gry; pojawią się też nowi agenci oraz funkcje dla dyplomacji. Poprawiony zostanie system automatycznego zarządzania miastem. Każdy naród wciąż będzie miał swoją stolicę. Można będzie wprowadzić własny ustrój w państwie: absolutna monarchia, monarchia konstytucyjna i republika. Rodzaj ustroju wpływa znacząco na prędkość rozwoju lokacji, odkryć; decyduje również o tym, jak jesteśmy postrzegani przez inne frakcje. Pojawią się ulepszenia doradcy i pomocy w czasie gry. Możliwe będzie zakładanie własnych kolonii, które będą ważnym ośrodkiem handlu. Podatki będą alternatywnie ustalane dla wszystkich warstw społecznych: inaczej dla mieszczan, szlachty, a inaczej dla chłopów. Rewolucja może doprowadzić do triumfu tendencji odśrodkowych i separatystycznych, a w konsekwencji – podziału państwa.

Grywalność

Gra nie rozpocznie się z dostępem do wszystkich opcji. Gracze będą musieli odblokować dostęp do niektórych z nich. Rekrutowanie armii w poprzednich odsłonach serii wymagało wydawania indywidualnych poleceń. Empire umożliwi Ci tworzenie wielkich armii po prostu rekrutując jednostki u Twojego generała. To on zadecyduje, jakie jest zapotrzebowania w pobliskich prowincjach. Podobnie, w poprzednich częściach Total War gracze musieli wybierać w każdej prowincji między podatkami a wzrostem populacji. Teraz gra wykorzysta bardziej wszechstronne narzędzia, pozwalające na zarządzanie na każdym szczeblu w całym Twoim imperium.

Bitwy morskie

Po raz pierwszy w historii serii będziemy mogli nie tylko toczyć boje na lądzie, ale i na morzu, i to w pełnym 3D! Do walki możliwe będzie wystawić aż 20 statków, w tym w każdym około 100 ludzi na pokładzie. Statki wyposażone zostaną w armaty i muszkiety. Po ostrzale wroga, będziemy mogli otoczyć jego okręt, by następnie wejść na pokład i przejąć nad nim kontrolę. Na szalejących od fal mórz duże zagrożenie stanowić będą również negatywnie nastawieni na wszelką obcą obecność piraci. Rozkazy wydawać będziemy mogli zarówno pojedynczym okrętom, jak i dużym grupom statków. Pojawi się realistyczny model żeglugi (różne kierunki wiatru, zmienne warunki pogodowe). Gdy statek ulegnie zniszczeniom, ważne będzie, aby go naprawić, uszkodzony bowiem nie będzie zdolny wypłynąć w dalszą drogę. Ruch statków jest identyczny jak armii na lądzie. Blokada portów przeciwnika znacząco wpływa na sytuacje gospodarczą w państwie, które jest odcięte od towarów i wymiany z sąsiadującymi sojusznikami.

Formacje

Pole walki będzie usłane ciałami rannych i poległych żolnierzy. Pojawią się dwa rozdaje formacji, których użyć będziemy mogli w czasie batalii. W szeregu – by skupić się na zadaniu jak największych ran ran przeciwnikom, bądź w luźnej formacji, niszcząc kawalerię oraz chroniąc nasze oddziały przed ostrzałem armat.

Artyleria

Artyleria występuje w formie armat, moździerzy i wczesnych wyrzutni rakiet, z kulami armatnimi, które w skuteczny sposób działają na linię obrony piechoty. Armaty mogą zaciąć się przy strzale i eksplodować.

Grafika

W grze użyty zostanie zupełnie nowy silnik graficzny, dzięki któremu możliwe będzie dostrzeżenie bogatych, morskich krajobrazów, ze zmiennymi warunkami pogodowymi, które grają ogromną rolę w czasie walki. Zmieniony zostanie także model fizyki. Pojawi się zupełnie nowy krajobraz oraz otoczenie, dynamiczne warunki pogodowe.

Multiplayer

Innowacyjnego rozwiązania doczeka się rozgrywka w trybie wieloosobowym, w której gracze będą mogli formować własne ligi i wspinać się w ogólnym rankingu najlepszych.

Bitwy lądowe

W czasie walki wykorzystać będziemy mogli łącznie 20 jednostek. Bitwy w czasie rzeczywistym będą wymagały nowych umiejętności taktycznych, związanych z wykorzystaniem dział i muszkietów, stawiając duże wyzwanie graczom, którzy stale będą musieli udoskonalać swoje formacje i taktyki jako czynnik zwiększania siły ognia w walce. Nowością jest fakt, iż jednostki będą mogły kryć się za ziemnymi wałami, zaś wszelkie zniszczenia w powierzchni będą dokładnie widoczne!

Sterowanie

Programiści stwierdzili, że w pracach nad grą najważniejsze będzie dla nich uproszczenie, według nich nazbyt złożonego, sterowania. Mike Simpson, współtwórca studia CA, zapowiada, że w Empire gracz nie zostanie rzucony od razu na głęboką wodę. Zamiast tego, na początku rozgrywki będzie wykonywał misje, które stopniowo i bezboleśnie wprowadzą go w świat gry.

 

Informacje z E3 2008


Autorzy są zachwyceni jakością bitew morskich i lądowych. W tych pierwszych gracze mogą liczyć na 40 unikalnych okrętów. Sterowanie jest bardzo intuicyjne i przypomina tryb dowodzenia z batalii lądowych. Obowiązki admirała są podobne do zadań generała: przed bitwą wybieramy formację, podczas walki możemy grupować jednostki, zwracając baczną uwagę na kierunek i siłę wiatru, a także morale załóg. Ich członków widzimy w ciągłym ruchu. Dla przykładu, za obsługę działa odpowiada grupa marynarzy, z których każdy zajmuje się czym innym: ładowaniem prochu, podpalaniem, przenoszeniem ładunku. Kiedy statek uszkodzą pociski wroga, załoga próbuje gasić pożar. W przypadku, gdy okręt tonie, niektórzy skaczą do wody, inni pozostają przy armatach, kontynuując ogień i ratując się w ostatniej chwili bądź ginąc na pokładzie. Od strony wizualnej wszystko już w obecnym stadium prac wykonane jest perfekcyjnie.

 

W zachwyt wprawia także graficzna strona bitew lądowych. Podczas deszczu mundury żołnierzy robią się mokre, a gleba grząska. Tereny bitew wykonano w oparciu o zdjęcia satelitarne, można się przeto spodziewać wiernie odwzorowanych, rzeczywistych terenów. Za pomocą systemu sterowania, który w stosunku do poprzednich części nie uległ wielkim zmianom, można toczyć zacięte boje o zabudowania. Zgrupowania żołnierzy potrafią ukrywać się za przeszkodami w rodzaju drzew czy budynków i prowadzić stamtąd ostrzał. System z MII:TW jest jeszcze bardziej dopracowany: podczas walki wręcz żołnierze toczą ze sobą pojedynki, odwzorowywane przez dziesiątki animacji.

Oprócz głównej kampanii, dostępne mają być rozgrywki historyczne w rodzaju wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, według testerów, grywalnych nacji ma być 12, a nie, jak wynikało z infoormacji przedstawionych swego czasu na oficjalnym forum, 11. Najnowszym znanym państwem jest Portugalia. Licząc z nacjami do odblokowania (prawdopodobnie z poziomu plików gry), dostępnych będzie około 50 krajów, wśród nich Rzeczpospolita Obojga Narodów, według wszelkich wieści – od początku obecna w kampanii.

 

Q&A part 4


Jak wynika ze słów Marka O`Connela z CA, w trybie bitew morskich dostępnych będzie wiele formacji bojowych, za pomocą których gracz będzie mógł zapanować nad swoją flotą i dokonać ataku na nieprzyjaciela. Możliwość zmiany formacji będzie jednak ściśle ograniczona podczas walki. Twórcy tłumaczą to faktem niewielkiej możliwości komunikacji, która podczas bitew morskich w ciągu XVIII wieku nadal odbywała się jedynie przy pomocy flag bądź krążących między bojowymi okrętami mniejszych statków.

 

Morskie batalie nie będą pozbawione znanego z bitew lądowych systemu morale. Będzie on jednak bardziej skomplikowany niż w przypadku walk na lądzie. Można przypuszczać, że stan ducha załogi uzależniony będzie od typu okrętu i jego wytrzymałości, dokonanych przez wroga uszkodzeń, wielkości floty przeciwnika etc.

Na szybkość ruchu okrętów będą miały wpływ takie czynniki, jak siła wiatru i inne warunki atmosferyczne (np. pogoda deszczowa). Wykluczona jest jednak sytuacja, w której okręty gracza nagle znajdą się w środku sztormu, warunki atmosferyczne nie będą zatem w pełni determinować przebiegu starć. Twórcy nie przewidują też batalii pośród wichrów i fal sztormu, tłumacząc to faktem, iż w takich warunkach bitew morskich po prostu unikano.

Każdy okręt posiadać będzie swoiste „punkty życia” oraz tzw. krytyczne punkty uszkodzeń. Jeżeli uda nam się za pomocą artylerii trafić w pomieszczenie, gdzie załoga przeciwnego statku magazynuje proch, czeka nas spektakularna eksplozja.

Kontrola gracza nad flotą zostanie zwiększona dzięki systemowi kolejkowania rozkazów, dotyczących drogi bądź celu ataku (już od czasu Rome rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje w trybie bitew lądowych). Znane rozwiązania czekają na nas także w materii nabywania doświadczenia przez załogi statków. Wreszcie, bitwy będziemy toczyć zarówno za dnia, jak też nocną porą.

Flota gracza posiadać będzie trzy poziomy oficerskie: admirał, komandor i kapitan. Ten pierwszy odpowiada generałowi wojsk lądowych, posiadającemu cechy oraz świtę.

Uzupełnianie załóg będzie się odbywać dwojako. Stan osobowy będzie można odnowić poprzez wcielenie do służby jeńców z przejętych statków wroga. Alternatywą jest żegluga blisko lądu i portów, do których w każdej chwili można zawinąć celem rekrutacji nowych marynarzy.

Zebrane w jednym miejscu informacje nt. Empire znajdziecie w sekcji gry, która już za kilka godzin pojawi się w menu strony głównej.

 

Q&A part 3


Twórcy chwalą się, że udało im się uprościć interfejs i uczynić sterowanie w walkach morskich łatwym do opanowania, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej złożoności. Większość osób mających jakiekolwiek doświadczenia z serią Total War lub innymi strategiami nie będzie miała żadnych kłopotów z opanowaniem bitew na morzu.

 

Wielce prawdopodobnym jest, że liczba statków we flocie nie będzie mogła przekraczać 20 jednostek. Twórcy motywują to chęcią uniknięcia chaosu w czasie bitwy. Piszą, że i tak starcia na morzu będą bardzo efektowne.

Kolejne pytanie dotyczyło fizyki gry. Tu twórcy chwalą się, że ten aspekt walk morskich będzie dopracowany do perfekcji – złożone modele pływalności, różne strefy zniszczeń, wpływ pogody oraz doskonale odwzorowanie ruchów wody spowodują, że gra będzie naprawdę dobrze przedstawiała starcia na morzu.

Oprócz szczegółów technicznych ujawniono także trochę informacji na temat samej rozgrywki. M.in. załogi okrętów będą mogły zdobywać doświadczenie, gracz będzie mógł zdobywać okręty wroga i włączyć je do swojej floty. Budowa kolejnych jednostek od postaw będzie bardzo dużym obciążeniem dla gospodarki. Zbudowane okręty trzeba będzie utrzymać – gracz będzie musiał posiadać porty na całym świecie, gdzie będzie on mógł naprawić swoje okręty i uzupełnić ich załogę. Oprócz regularnych flot w grze znajdą się też piraci i korsarze atakujący słabo bronione statki i porty.